Diary April 2005
Date   Highlights
1-4-2005

Fer en Rob zijn deze week weer in China en laat Fer nou net jarig zijn. Niet getreurd, zelfs in China kun je een verjaardagstaart kopen. Komt niet in de buurt van de Limburgse kwaliteit maar het is er een.

Verder hebben we deze week de audit van een van onze grote klanten goed doorstaan. Inmiddels zijn er trouwens al zo'n 38 mensen in dienst bij XPS Suzhou. Het gaat nu heel snel.

2-4-2005

De zomer is langzaam maar zeker gestart. De afgelopen week lekkere temperaturen (rond de 20 graden) en een mooi zonnetje. Het was weer eens tijd om het meer authentieke deel van Suzhou op te zoeken dus op naar de plaatselijke vlooienmarkt. Het was geweldig en we waren weer eens de enige bleekgezichten (Chinezen noemen ons westerlingen trouwens geen bleekgezichten maar mensen met een grote neus). Voor de nieuwkomers in China geeft deze plek misschien een grote cultuurschok maar wij kijken inmiddels nergens meer van op. Leuke plek om eens met nieuwe gasten te bezoeken. Niet mooi maar wel China is al z'n kleuren, geuren en geluiden........meer zeg ik niet.

Tenslotte hebben we vandaag van de zon genoten aan Jin Ji lake. De dammen hebben ze nu weggehaald en het is nu echt een heel groot meer geworden. Ze hebben zelfs 2 eilanden gemaakt die 's avonds prachtig verlicht zijn. Gelunchd bij het duitse Brauhaus waar de prijzen bovengemiddeld zijn maar ze hebben dan ook een echte duitse kok en zelfs westerse bediening. Westerse bediening hadden we in China nog nooit eerder gezien. Het spijt me Jan maar het eten was heerlijk. Het contrast van deze omgeving met de vlooienmarkt was wel heel erg groot. Twee totaal verschillende werelden. Contrasten zijn er in China trouwens volop te vinden. Heel apart.

De zwoele zomeravonden zijn al begonnen. Vandaag overdag 28 C en 's avonds koelt het nauwelijks af. We hebben ook weer bezoek gehad van onze vriend batman. Deze keer hebben we lang moeten zoeken maar uiteindelijk hebben we hem in de gordijnen gevonden. De bewaking van ons complex heeft hem weer gevangen en toen konden we weer rustig gaan slapen. Althans ik, Suus heeft de hele nacht boven de pot gehangen want die had of een kleine voedselvergiftiging opgelopen of een griepje. Heeft batman misschien toch aan het eten gezeten?

De verjaardag van Suus is een beetje in het water gevallen omdat ze zich niet zo lekker voelde. Uit eten was niet zo'n goed idee.

Op het werk is het razend druk. De volgende groep bezoekers staan alweer te wachten en in mei krijgen we de bobo's van een grote klant op bezoek dus dan gaat de rode loper weer uit. Tussendoor moet er ook nog af en toe gewerkt worden. Deze week in 2 dagen 7 leveranciers bezocht dus ik kan er weer even tegen. Gaan we volgende week dunnetjes overdoen.

10-04-05

Om een idee te geven hoe snel de gebouwen hier uit de grond schieten, hier een voor- and na plaatje. Slechts enkele maanden geleden was er nog niets te zien aan de overkant van de weg, nu kijken we al tegen een gigantische nieuwbouw aan. Dit is een 5 sterren appartementencomplex waarvan alle appartementen reeds verkocht zijn. Mijn smaak is het niet maar het is een hele goede belegging.

Zo zag het er in December nog uit.

En nu......

18-4-2005

Het blijft een komen en gaan van bezoekers. De ene is nog niet weg of de andere komen er al aan. Deze week Tom, Jan en Henny, donderdag komen Tiny en Rene.

Afgelopen zaterdag zijn we met drie bussen vol met SIP general managers een dagje op stap geweest. Het dagje uit was georganiseerd door het SIP(Singapore Industrial Park) management dus in principe geregeld door de Chinese overheid dus dan zit het wel goed. Ik had eigenlijk veel expats verwacht maar wij (Suus, Tom en ik) waren samen met een stel uit Schotland de enige westerlingen. SIP had ook een journalist geregeld en die had het op ons gemunt. Het dagje begon met een bezoek aan een grot in Yixing. Helaas hadden ze deze grot omgetoverd tot een attractie dus niet erg natuurlijk meer. Na een gezamelijke lunch doorgereisd naar een pottenbakkersfabriek hetgeen ook niet echt onze smaak was. Tenslotte een bamboebos bezocht dat wel erg de moeite waard was. Volgens mij hadden ze daar nog nooit westerlingen gezien. Het hele school met kinderen keken hun ogen uit toen we uit de bus kwamen. In een mum van tijd waren we omringd door wel honderd kleine chineesjes. Tegen een uur of zes weer huiswaarts gekeerd om tegen 20:30 weer in Suzhou aan te komen. Maar 2,5 uur later dan gepland.

Zondag Tom rondgeleid in Shanghai. Toen we tegen de avond in Shanghai Jan belden bleek die op 5 minuten van ons vandaan in een restaurant te zitten. Gezien de grote van Shanghai wel heel toevallig. Tom en Jan konden op de Bund in Shanghai de verleiding weer eens niet weerstaan. Een bezoek aan China daar horen toch zeker enige Rolex horloges bij. Na veel te veel betaald te hebben voor de eerste Rolex (ca. euro 3,5) werden we achtervolgd door wel 10 verkopers die tegen elkaar begonnen op te bieden. Het uiteindelijk bod was 6 horloges voor euro 9,-, dus Jan en Tom staan weer voor een uitdaging bij Schiphol.

26-4-2005

Tiny en Rene zijn vorige week in China aangekomen dus we hebben weer een druk programma. Eerst natuurlijk de beroemde tuinen bezoeken vervolgens een bezoek aan 'onze' massagesalon. Dit weekend stond Tongli en Shanghai op het programma en maandag en dinsdag zijn ze op eigen kracht Suzhou aan het ontdekken en dat lukt best aardig met onze taxi-kaartjes. Ze hebben al een extra koffer moeten kopen want de prijzen zijn hier natuurlijk heel aantrekkelijk. Ik denk dat ze tegen het einde van de week hun tickets al terugverdiend hebben. Volgende week is er weer een nationale vakantie in China dus ze moeten nu van de gelegenheid gebruik maken om de populaire bestemmingen te bezoeken.

Bij XPS is het zoals vanouds nog steeds stervensdruk. Ik denk dat ik maar niet ga wachten met vakantienemen totdat het iets rustiger wordt........Inmiddels al 45 mensen op de loonlijst staan en groeiende. Ook weer een aantal heel interessante projecten gekregen waar we met man en macht aan werken.

Tigerhill, naar onze smaak de mooiste tuin van Suzhou.

Een van de tuinen in Tongli

Humble administrator garden, een goed 2de in Suzhou

Mooi plaatje in Shanghai. Lijkt die toren niet een beetje op die van "lord of the rings" ?