Diary June 2005
Date   Highlights
7-6-2005

De moeder van Suus en haar vriendin Roos zijn inmiddels alweer terug in Nederland na een verblijf van 3 weken in China. Vorige week zijn we nog met z'n allen naar de big Buddha in Wuxi geweest en afgelopen weekend een heel weekend in Peking.

Hierbij nog de uitslag op de prijsvraag. Sprekend niet? Had ook haar broer kunnen zijn of Roos op anabole steroiden.

Dit is de kleine buddha met een nog iets kleinere buddha op de voorgrond.

In Peking wordt al volop reclame gemaakt voor de grote gebeurtenis in 2008. Het aftellen is daar al begonnen.

Deze keer de chinese muur op een iets rustigere lokatie bezocht genaamd Mutianyu. Veel mooier en rustiger dan Badaling dus echt een aanrader. Ligt op zo'n 90 km van hartje Peking. We hebben niet de hele 3000km van deze muur gelopen maar wel een heel eind.

8-6-2005

Deze week weer een drukke week bij XPS en we kunnen de teller inmiddels al op 58 medewerkers zetten. Volgende week gaan we eindelijk op vakantie naar Hainan een tropisch eiland in het zuiden van China. Hopelijk werkt het weer mee.

13-6-2005

We zijn inmiddels alweer 2 dagen in Sanya (Hainan island) en het bevalt uitstekend hier. Het is hier erg heet en vochtig. 33 graden overdag en 30 graden 's nachts. We zitten in een geweldig mooi hotel met uitstekende service en in en rondom het hotel waan je je in Hawai. Alle mannelijke chinese toeristen lopen er echt belachelijk bij met hun Hawai hemden en korte broeken (foto volgt zodra ik een kans heb). Juni is echt buiten het seizoen hier want het is erg rustig. Op de vlucht naar Hainan kregen we al een upgrade naar business class en in het hotel weer een upgrade naar een executive suite. Tijdenshet eten krijgen we een prive optreden van een Philipijnse band en de 4 zwembaden hebben we voor onszelf. Het strand is een prachtig mooi wit strand met kraakhelder water. TIP VAN DE MAAND. Mensen die een strandvakantie zoeken en niet de drukte zoeken moeten eens denken aan China. Het is iets verder vliegen maar onder de streep ben je ook nog eens goedkoper uit dan bijvoorbeeld Griekenland of Turkije.

Eerlijkheidshalve moet ik er wel bij zeggen dat het niet overal even mooi is in Hainan maar we hebben nog niet genoeg gezien om daar al iets over te kunnen zeggen.

17-6-2005

Hierbij de foto van de Chinese toeristen met hun speelpakje zoals beloofd. Dat zou een Europese man toch niet in zijn hoofd halen. Amerikanen zijn er misschien nog voor warm te krijgen.

Ook dit beeld zie je niet snel in Europa of Amerika. Met de paraplu het water in om vooral maar niet bruin te worden. De meeste Chinezen zijn dan ook witter dan wij op dit moment.

Prive optreden van de Philipijnse band in ons hotel. Ze doen ook verzoeknummers maar kennen geen enkel nummer dat wij noemen.

Dit is nou typisch China. Deze taxi zou bij ons wellicht niet meer door de APK keuring komen maar ze hebben wel een VCD speler geintegreerd in de zonneklep ter vermaak van de passagiers.

Zwaar weer op komst vandaag. We hebben het niet droog gehouden. Tegen de middag scheen de zon echter weer.

21-6-2005

We waren nog vergeten te melden dat we de dag van onze aankomst wel drie ongelukken hebben gezien op de weg. Twee op weg naar het vliegveld in Shanghai en 1 in Sanya. We zagen een motorrijder op de linkerbaan een aantal meters hoog de lucht in vliegen nadat hij was aangereden door een auto. Gisteren hebben we nog gezien dat iemand op een haar na verdronk aan ons strand. Na een half uur reanimeren werd hij per ambulance afgevoerd. Bij navraag bleek dat hij het uiteindelijk toch overleefd heeft. Veel Chinezen wagen zich toch in het woeste zeewater waar de golven soms wel 2 meter hoog waren ondanks dat ze niet of nauwelijks kunnen zwemmen. De zuigkracht was enorm en werd nogal eens onderschat.

De hele week is een chinese filmploeg aktief geweest in en rondom ons hotel. Ze maakten opnames voor een chinese tienerfilm, maar van wat we er van gezien hebben gaat hij geen Oscar in de wacht slepen.

Zondag zijn we een dagje op stap geweest. Eerst stond een bezoek aan het tropisch regenwoud met de plaatselijke inboorlingen op het programma en vervolgens een bezoek aan een resort met thermaalbaden. We hebben wat twijfels over het verhaal van onze gids maar volgens hem waren deze mensen pas 4 jaar geleden ontdekt en was een klein deel van hun woonomgeving pas enkele jaren open voor bezoekers. Uiteraard tegen (forse) betaling. Het was echt een prachtig regenwoud en het was er bloedheet en vochtig. Je moest niet alles even serieus nemen maar het was wel een leuke ervaring.

Je zou niet zeggen dat we in China zijn maar ook dit is China.

De plaatselijke bevolking op de foto met Suus.

Weer samen met de plaatselijke bevolking op de foto. De dames waren niet echt schuw, laten we zeggen dat ze overal aan wilden voelen en knijpen. Toch even iets anders dan de normale Chinese dames die over het algemeen erg verlegen zijn..

Tenslotte een bezoekje aan de SPA. Het water was wel erg heet moet ik zeggen. Nee ik heb geen problemen met mijn voeten en nee ik heb me ook niets op mijn tenen laten vallen. Het water vertekend het een beetje.

Nog maar net terug van vakantie en er stond gisteren alweer een teamuitstapje van XPS op het programma. We hadden ongeveer 22 deelnemers deze keer. 's Morgens zijn we eerst waxberries gaan plukken ergens in de heuvels. Tijdens de busrit naar het platteland moest er natuurlijk Koraoke gespeeld worden. Gelukkig hadden ze alleen Chinese liedjes dus we werden gespaard. In de middag hebben we met de boot een eiland bezocht en een heuvel beklommen. Het was weer bloedheet en vochtig dus we zijn weer veel liters vocht verloren. Het was eigenlijk veel te heet voor dit programma maar iedereen heeft het overleefd. Op de terugweg dus ook geen Koraoke meer.

Dit zijn de waxberries. Ik weet niet of de vertaling juist is maar deze vruchten kun je in Nederland volgens mij niet kopen. Ze zijn wel heerlijk. Verder hadden ze in deze boomgaard ook veel andere tropische vruchten zoals perzikken, sinasapples etc.

Xiao Li in aktie.

Ter afkoeling gebruikten we het koele water uit een bron. Zelfs de chinezen hadden veel moeite met de hitte en helaas had de bus geen airco dus aan het einde van de dag was iedereen afgepeigerd.

De deelnemers aan het uitstapje.