Diary May 2005
Date   Highlights
3-5-2005

We hebben weer voldoende stof om de website bij te werken. Deze week is de chinese labour holiday gestart en zoals dat wel vaker gaat krijgen we 5 dagen verlof maar moet je in het weekend doorwerken dus per saldo heb je dus maar 3 dagen vrij. Een leuke zet van de chinese regering die op deze manier probeert de toeristenindustrie een handje te helpen. Het weer werkt aardig mee en daar zijn Tiny en Rene ook blij mee. Alleen afgelopen zondag hebben we de hele dag regen gehad maar verder is het de afgelopen week droog gebleven met regelmatig temperaturen rondom de 30 graden. Tiny en Rene hebben China ook van dichtbij kunnen meemaken; toeterende chauffeurs, spookrijders, spugende chinezen, heel veel Chinezen, heel aardige chinezen en ook iets minder galante Chinezen, chaos op de weg, veel bijna ongelukken, goedkoop shoppen (max. gewicht aan koffers net overschreden), aangestaard worden, samen op de foto, schitterende tuinen en authentieke dorpjes, metropool Shanghai, heerlijke massage's, kortom een dynamisch en vooral niet saai China.

Marcheeroefening bij Jinji Lake.

Dit weekend zijn we naar Lingshan bij Wuxi geweest waar we een van de drie grootste boedha's van China bezocht hebben. Het is onwaarschijnlijk maar dit beeld is 80 meter hoog. Je kunt het al van kilometers ver tussen 2 heuvels zien staan. We hadden ons er niet zoveel bij voorgesteld maar dit bezoek was zeer de moeite waard. Op de lange wandelweg naar het beeld toe zijn er talrijke bezienswaardigheden die schitterend mooi zijn. De monniken die hier leven hebben nog helemaal niet zo'n slecht leven. De Chinezen gooien letterlijk met geld naar zo'n beetje alle beelden die er staan en gezien het aantal bezoekers kan dat een leuke bijverdienste zijn.

Aan de voet van het beeld kun je de mensen nog net zien. Wij waren weer eens de enige westerlingen.

Suus bij de gebedsmolens in Lingshan.

2 Monniken die het geld zien binnenstromen. Zelfs de monniken zijn in China commercieel ingesteld.

Hier staan de mensen in de rij om de hand van de boedha aan te mogen raken. Voor het gemak hebben ze de hand maar op de grond gezet.

Wierookstaven zo groot als weipalen. Je kunt je voorstellen hoe het er rook.

Na het bezoek aan de boedha waren we onze chauffeur kwijt. We hadden afgesproken dat we hem zouden bellen maar zijn mobieltje had geen bereik. We hebben dus met z'n vieren de hele parkeerplaats afgezocht en na 20 minuten zoeken vonden we hem slapend op de achterbank. Vervolgens zijn we naar Turtle Head Island in Wuxi afgereisd. Ook deze bestemming is geweldig mooi alleen i.v.m. de vakantie was het enorm druk. We schrokken ons een ongeluk toen we de rij mensen zagen die op de boot wachtten. Wel zeker zo'n uur of twee wachten was onze inschatting en dat was het ons helaas niet waard. Zie ' vluchtelingenboot' beneden.

Maar het geluk was op onze hand. We zagen even verderop een andere mogelijkheid waar heel verrassend niemand stond te wachten. Hier kon je met de speedboot voor 30 RMB (ca. euro 3) per persoon op en neer naar het eiland dus ons besluit was snel gemaakt. Binnen 2 minuten waren we aan de overkant want het ging hard. Ik dacht even dat ik in een Porsche zat.

Wat een lekker leventje. Beetje vissen en meteen verkopen als ze uit het net komen.

Typisch plaatje op Wuxi eiland.

6-5-2005

Jinli Lake, op 10 minuten lopen vanaf ons appartement, is tegenwoordig een populaire bestemming in de warme avonden. De bouwwerkzaamheden rondom het meer zijn nu bijna gereed en het is een hele mooie boulevard geworden waar s'avonds veel mensen samen komen om te wandelen, vliegeren etc. De verlichting is echt schitterend. Daar zijn ze hier in China erg goed in. Als je alle verlichting ziet zou je niet zeggen dat ze hier een energietekort hebben.

10-5-2005

We hebben onze vakantie eindelijk geboekt. We hebben toch maar besloten om in China te blijven. De bestemming is het tropische eiland Hainan in het uiterste zuiden van China. Op internet zien de stranden en het hotel er schitterend uit en insiders zeggen ook dat het er heel mooi is dus we zijn benieuwd. We zijn weg van 11 juni t/m 21 juni. In augustus zijn we weer even in Nederland voor o.a. de bruiloft van Erik en Karen. Ja Karen....je ziet het goed....speciaal voor jullie komen we terug. We willen het Erik toch echt horen zeggen.

Ik was nog vergeten te vertellen dat Suus het even niet meer zag zitten op Turtle island. Ze moest nl. dringend naar de WC en op het hele eiland maar een toilet te vinden dus Suus is maar in de rij gaan staan. Ik moest ondertussen weer met een aantal Chinezen op de foto en 10 minuten later komt Suus weer terug en ze keek helemaal niet blij of opgelucht dus ik zag de bui al hangen. Blijkt dat toen ze eindelijk bij de wc's was aangekomen er niet echt wc hokjes waren maar gewoon een open ruimte met een paar gaten die van elkaar gescheiden waren door een paar wandjes. De hele rij wachtenden konden dus meegenieten van het gebeuren...............Suus heeft nog even gevloekt op z'n limburgs en het toen maar voor gezien gehouden. Daarna moesten we ons bezoek aan het eiland inkorten en per speedboot terug naar het vaste land.

21-5-2005

De moeder van Suzanne en haar vriendin Roos zijn alweer een week in China en ze hebben het volgens mij erg naar hun zin. Bijna elka dag trekken ze er met Suzanne op uit om de omgeving te verkennen, te shoppen, enz. De massage is ook erg goed bevallen want ze willen weer terug. Alleen de eerste dag dat ze arriveerden in Shanghai was het regenachtig daarna is het weer best goed gebleven. Om hun de eerste dag Shanghai te laten zien was ook iets teveel van het goede dus alleen een kort ritje door Shanghai gemaakt. Tijdens dat ritje nog aangehouden door de politie die in eerste instantie erg boos was op onze chauffeur maar nadat ik hem had begroet in het chinees en hij gezien had wie er allemaal in de bus zaten kwam er een glimlach op zijn gezicht er konden we doorrijden. Dat is nog eens gastvrijheid. Onze chauffeur moest er ook erg om lachen.

Binnen XPS Suhzou, inmiddels 55 medewerkers , hebben we besloten dat we gezamelijk iets meer gaan sporten. Vrijdag een week geleden hebben we badminton gespeeld in een oude sporthal waar helaas geen kleedhokjes of douches waren, gisteren stond tafeltennis op het programma. Degene die mij iets beter kennen weten dat dit mijn sport is. Pingpang (en niet pingpong) zoals de Chinezen het noemen is van oorsprong natuurlijk een Chinese sport en als je de wereldkampioenschappen bekijkt zie je eigenlijk ook alleen maar Chinezen in de finale. Ik was dus ook een beetje verbaasd over het niveau van de sporters die ik hier heb gezien. Daarentegen waren de Chinezen ook heel erg verbaasd dat een europeaan de vloer met hun aanveegde (haha.....ja ik weet het, heel arrogant). Ben nu op zoek naar een echte chinese tafeltennisser om mijn sport weer een beetje op te pakken.

Een deel van de kantoormedewerkers tijdens de verjaardag van Hang Xiao Li.

Een groepsfoto met een deel van onze medewerkers en natuurlijk gast in huis " Tom".

P.S.: Ik sta niet op een verhoging.

21-5-2005

Vandaag heeft het vrouwvolk (Suzanne, mam, Roos, Xiao Li en Summer) de parelmarkt bezocht en de buit was groot. Daarna ter voorbereiding op een lange dag in Shanghai morgen:

Aan de andere kant zag het er zo uit:

Daarna nog even van het stilleven in Suzhou genieten.

25-5-2005

Afgelopen week met de dames en Fer en William op stap geweest naar Shanghai. Uiteraard weer alle leuke plekken van Shanghai bezocht (voor zover dat mogelijk is in een dag). Hoogtepunt van het bezoek was het moment dat we in een Frans Cafe even iets dronken en een Chinees ineens voor de raam stond om een portret te tekenen van een van ons. We wisten in eerste instantie niet wie hij aan het tekenen was, in tweede instantie ook nog niet. Toen we er uiteindelijk achter waren schoten de tranen in onze ogen van het lachen hetgeen de chinese kunstenaar niet echt kon waarderen. OK, hier volgt de prijsvraag.......................WIE IS DIT? Ik zal een tip geven...........................het is een vrouw verder zeg ik niets. Uitslag volgt over een week.

27-5-2005

Deze week hoog bezoek gehad bij XPS. Ik ben drie dagen op stap geweest met Oce topmanagement incl. Rokus v. Iperen zelf. Dat was een hele ervaring met als hoogtepunt een vergadering met de CEO van Philips China, David Chang, die toch zo'n 35 fabrieken in China onder zijn hoede heeft. Heel leerzaam wat die man te vertellen heeft. Om dat te overtreffen moet er nog een vergadering met Beatrix geregeld worden maar dat zit al in de planning volgens Jan. Ik zal het Wilhelmus dus alvast gaan oefenen.

Het nieuwe testgereedschap wordt gedemonstreerd (bedankt William)

Natuurlijk zitten we weer regelmatig aan tafel met dit bezoek. Uiteraard weer veel te veel eten.

Van links naar rechts: - Xiao Li, Rokus v. Iperen (President Oce), Jan van der Steen, Nico Koole (Sr. Vice President Oce M&L), Wanle, Wim Orbons ( Sr. Vice President Oce R&D), Tom .